Om tvångstankar

När jag var liten hade vi en undulat. Inte så konstigt med det, många har nog haft en sådan liten rackare. I varje fall, när vi släppte ut denna lilla varelse hade vi problem att få tillbaka den i buren igen. Måste vara kul att flyga runt i ett stort och krocka med fönster och annat. Efter ett tag kom vi på att vi kunde ta ett halstergaller och sätta framför det lilla blå flygfäet. Han kunde inte, även om han inte ville, motstå dess glansiga yta och hoppade upp på gallret var gång. Kunde inte hoppa av heller förränn vi satte det framför buren.

Jaha, har märkt att vi människor inte är så mycket bättre. Jag själv t.ex kan inte låta bli att handha mina mackor på ett visst sätt. Om jag har ost på dom, måste jag gnaga av kanten på osten jäms med mackan innan jag kan börja äta. Symmetri eller nåt. Kanske ordningssinne eftersom jag också är skrapare. Det här med osten är det Erika som påpekat, men efter det har jag själv lagt märke till en hel del mer eller mindre besynnerliga saker. Jag måste alltid vända mig till höger när jag sköljer ur schampo i duchen, jag kan inte heller göra ojämt antal mackor, en ost en skina och en leverpastej, inte två ost en skina och två leverpastej för att ta några exempel.


Mina barn, eller alla barn verkar det som, lider även de av mindre tvångstankar. Varför i stort sett alla ungar knallar in bakom en soffa eller liknande för att bajsa i blöjan är i och för sig inte så konstigt. Är ju ett av de tillfällen man verkligen vill vara i fred. Inte för att DE tar hänsyn till sånt när man själv vill gå på en långsittning. Nä alla ungar skall in och kladda på en med sina iskalla små händer.

Nu är det inte så vanligt med tvångstankar, ungefär två av hundra är väl den officiella siffran. Jag tror det är fler. Nagelfar dig själv så skall du se, finns alltid nåt litet som är en begynnelse till tvångstankar. Glömde du slå av spisen innan du for hemifrån, eller hur är det med den OLÅSTA dörren?


Nu finns det förstås olika grader av tvång. Mina är väl tämligen löjliga, men de stackare som bara MÅSTE tvätta händera 17 ggr per dag, eller räkna till fem och stapla saltkar under köksbordet innan de känner sig till freds.

Har en bekant som, du vet vem du är, inte kan bajsa annat än hemma hos sin mamma. Är nog inga större problem om man bor hemma. Det gör hon inte. Flickastackarn gillar även och resa, och senast hon var i Thailand tror jag nog det var lite kämpigt. Hon hade i stort sett gravidmage när de skulle resa hem. Tur de inte stoppade henne från att flyga :) Tjejen har en oändlig ström av mer eller mindre bisarra historier, och då har hon inte ens fyllt trettio. Ser verkligen fram emot hennes memoarer, kommer troligtvis att skratta ihäl mig.

Kommentarer
Postat av: ingela

Snälla Mikke....kom tebx till bloggen...

du är ju helt lysande.

2011-01-05 @ 18:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0